روش های لوله کشی اسپرینکلر آتش نشانی

مقدمه روش های لوله کشی اسپرینکلر آتش نشانی

قبلا در مجله ایمنی شفق آگرین آراد، در مطلب “اسپرینکلر آتش نشانی چیست و چه کارایی هایی دارد” به روش های لوله کشی اسپرینکلر آتش نشانی اشاره مختصری کردیم و انواع اسپرینکلر آتش نشانی را به شما معرفی کردیم. اما در این مقاله قصد داریم به طور کامل تری به روش های مختلف لوله کشی این سیستم که به فاکتورهای مختلفی مانند نوع ساختمان و تجهیزات ورود آب به ساختمان بستگی دارد، بپردازیم.

طراحی سیستم اسپرینکلر

برای لوله کشی سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر آتش نشانی عموما از سه روش مختلف زیر استفاده می شود. روش درختی Tree

در طراحی این روش که به آن صلیبی هم گفته می شود، لوله کشی 4 حالت مختلف اجرا می شود که به صورت شاخه شاخه درآمده و روی هر شاخه تعداد مشخصی اسپرینکلر آتش نشانی بر اساس فضا نصب می شود. طبق این تعریف تنها یک مسیر جریان آب برای رسیدن آب به اسپرینکلرها در نظر گرفته می‌ شود. به زبان علمی تر می توان شیوه لوله کشی را اینگونه بیان کرد که شاخه‌های اسپرینکلر به لوله کراس که در واقع لوله اصلی انتقال آب است اتصال پیدا کرده و آب را از رایزر به آبپاش ها می رساند، اما این نکته مهم هم وجود دارد که بیشترین میزان افت فشار آب در روش لوله کشی درختی رخ می دهد. این سیستم به چهار روش زیر صورت می گیرد.

تغذیه مرکز- مرکز

تغذیه مرکز- انتها

تغذیه کنار- مرکز

تغذیه کنار- انتها

روش حلقه‌ ای Looped

در این روش دو مسیر برای آب رسانی به اسپرینکلرها در نظر گرفته می شود و رایزر آب را از محل اصلی به دو لوله کراس منتقل می‌ کند که در ادامه این دو لوله، شاخه های اسپرینکلر قرار می گیرد. ویژگی و تفاوت این نوع سیستم در این است که در انتهای مسیر دو لوله کراس به یکدیگر اتصال پیدا خواهند کرد، ولی شاخه‌ ها هیچ ارتباط و اتصالی با هم ندارند. مزیت این نوع لوله کشی نسبت به روش درختی و صلیبی در این است که میزان افت فشار آب در ان کمتر است.

روش شبکه ای Gridded

در این روش استفاده از اسپرینکلر آتش نشانی جهت آبرسانی و اطفای حریق چند مسیر در نظر گرفته می شود. به این ترتیب که تعداد لوله‌های کراس که آب را از رایزر به سمت شاخه‌های آب پاش منتقل می‌کنند، به تعداد بیشتری در نظر گرفته شده است. مزیت استفاده از لوله کشی به روش شبکه ای در این است که افت فشار آب بسیار کمتر بوده و عملکرد این سیستم اطفاء حریق بسیار بیشتر از موارد پیشین است. اما یک موضوع مهم در استفاده از این روش وجود دارد که می توان به هزینه بالای آن و زمان بیشتری که برای لوله کشی صرف می شود، اشاره کرد.

3 روش‌ اجرای لوله‌ کشی سیستم آتش‌ نشانی

 روش خشک

در روش خشک منبع آب موردنیاز برای سیستم اطفای آتش‌نشانی جدا از منبع آب ساختمان می باشد و معمولاً از طریق لوله ورودی که در جلوی ساختمان نصب‌ می شود، تأمین میشود . لازم به ذکر است که در این روش همیشه در سیستم لوله‌کشی آب وجود ندارد به آن روش خشک گفته می‌ شود. دراین روش، آب موردنیاز در هنگام ضرورت به سیستم لوله‌ کشی وارد می‌ شود.

 

 روش تر

در روش تر آب موردنیاز از طریق انشعاب آب شهری تأمینشده و آب همیشه در لوله‌ کشی وجود دارد و برای همین به آن سیستم تر گفته می‌ شود.

 

روش ترکیبی

در روش لوله کشی ترکیبی از هر دو سیستم خشک و تر استفاده شده و با توجه به شرایطی مانند مساحت تحت پوشش و ارتفاع ساختمان از این روش استفاده می‌ شود.

 

تجهیزات مورد استفاده در سیستم اطفای آتش‌ نشانی

تجهیزاتی که در سیستم‌ های آتش‌نشانی برای رساندن آب به محل حریق مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از :
هیدرانت آتش‌ نشانی
دنباله آتش‌ نشانی
شیر فلکه آتش‌ نشانی
درپوش آتش‌ نشانی
قرقره آتش‌ نشانی
نازل آتش‌ نشانی
تبدیل آتش‌ نشانی
کوپلینگ آتش‌ نشانی
جعبه آتش‌ نشانی
شلنگ آتش‌نشانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *