مراحل دریافت تاییدیه آتش نشانی

مقدمه

هنگامی که ساخت یک پروژه ساختمانی به پایان می ‌رسد دریافت تاییدیه آتش نشانی یکی از مراحل مهمی است که جزء دغدغه‌ های مهم مالک و یا سازندگان ساختمان به شمار می‌ آید زیرا بدون آن امکان دریافت پایان کار وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است، شرکت شفق آگرین آراد از ابتدا تا انتهای مراحل دریافت تاییدیه آتش نشانی با شما همراه خواهد بود. پس با ما تا انتهای مطلب در مجله ایمنی شفق  آگرین آراد همراه باشید تا با این مراحل بیشتر آشنا شوید.

مراحل دریافت تاییدیه آتش نشانی

در حال حاضر اخذ مجوز آتش نشانی یکی از قوانین شهرداری در تمامی استان ‌ها به شمار می ‌آید و همان طور که پیشتر اشاره کردیم یکی از این ملزومات دریافت تاییدیه پایان کار ساختمان از شهرداری است که توسط شهرداری و یا سازمان نظام مهندسی صادر می ‌شود. بنابراین لازم است با نصب سیستم‌ های اعلام حریق، بخصوص استفاده از سیستم‌ های اعلام خانگی این روند انجام گیرد. در طی انجام این مراحل لازم است مقامی قانونی (مهندس ناظر) صحت اجرای پروژه اعلام و اطفای حریق را مورد بررسی قرار داده و آن را تایید نماید.

به عنوان مثال چنانچه ساختمانی 5 طبقه و یا کمتر در شهر تهران ساخته شود لازم است مهندس ناظر برق ساختمان، تاییدیه آتش نشانی آن را صادر نماید. حال اگر در شهرهای بزرگ پروژه های مسکونی بالاتر از 5 طبقه ساخته شود طبق قوانین شهرسازی و شهرداری لازم است تاییدیه آتشنشانی از سازمان آتش نشانی گرفته شود. بنابراین لازم است علاوه بر حضور فردی از شرکت مشاوره دهنده، یکی از متخصصان و مجریان ذی‌صلاح از سازمان آتشنشانی در پروژه برای اجرای سیستم اعلام و اطفاء حریق حضور داشته باشند. 

از دیگر مواردی که لازم است برای دریافت تاییدیه به آن توجه شود نکات زیر اهمیت بیشتری دارند. 

طراحی و محاسبات مخصوص قرارگیری و جانمایی سیستم های اعلام و اطفاء حریق و نقشه‌ های مربوط به آن باید به درستی انجام شود.

برای مکان هایی از قبیل پله ها، پارکینگ، سیستم پمپاژ و مخازن و همچنین شبکه برق اضطراری لازم است طراحی های استانداردی برای این منظور انجام شود.

لازم است در تمامی پروژه های ساختمانی نصب تابلوهای هشدار دهنده و همچنین خاموش کننده های دستی مناسب با پروژه در نظر گرفته شود.

به همین منظور ارتباط با کارشناسان سازمان آتش نشانی و شرکت های مجازی که در این زمینه فعالیت می کنند، می‌ تواند به شما کمک نماید تا ضمن طراحی صحیح، از تجهیزات مناسب و استانداردی مانند درب های دودبند، تجهیرات جانبی برای استخر، پلکان ها، پارکینگ و .. استفاده کنید به طوری که هنگام دریافت پایان کار ساختمان های مسکونی، تجاری و یا صنعتی، دچار گرفتاری ها و چالش هایی که ممکن است در طی روند دریافت تاییدیه اتشنشانی برای شما پیش آید، نشوید.

مراحل دریافت مشاوره و اخذ تاییدیه آتش نشانی

با توجه به مطالبی که پیشتر به آن پرداختیم روال کار دریافت این تاییدیه به این صورت است که باید ابتدا یک وکالتنامه از سوی کارفرما به مشاور آتش نشانی داده شود تا بتواند انجام مراحل زیر را آغاز نماید.

  1. لازم است پرونده‌ آتش‌نشانی تشکیل شده و سپس طراحی نقشه سیستم اعلام و اطفاء حریق انجام شود.
  2. کسی که وکالت این امر را بر عهده دارد باید جهت دریافت تاییدیه نقشه به سازمان آتش نشانی مراجعه نماید.
  3. با برگزاری یک جلسه بین وکیل و کارفرما و همچنین پیمانکارانی که قصد اجرای پروژه و نصب دستگاه های اعلام و اطفای حریق پروژه را دارند نکات توجیهی با آن ها در میان گذاشته می شود. 
  4. مشاور باید به طور کامل بر اجرای پروژه اشراف داشته باشد تا بتواند با رفع نواقصی که ممکن است طی روند اخذ تاییدیه به وجود آید، اقدام به برطرف کردن آن ها نماید. 
  5. چنانچه پروژه نقصی نداشته باشد جهت تست و تحویل آن اقدام می شود. 
  6. تجهیزات اعلام و اطفاء حریق توسط مصالح پوشانده شده و مراحل نهایی ساختمان انجام می شود. 
  7. مشاوری که برای این منظور در نظر گرفته شده لازم است که بر خرید و نصب تجهیزات اعلام و اطفای حریق نظارت داشته باشد و مدارک مورد نیاز را برای دریافت نوبت بازدید سازمان اتشنشانی تهیه و آماده نماید. همچنین لازم است با شرکتی که تجهیزات و ابزار مورد نیاز اطفاء حریق را در اختیار پروژه گذاشته، بابت نگهداری و تعمیرات آن ها قراردادی محضری آماده گردد.
  8. در این مرحله تست خشک انجام شده و سپس اقدامات لازم برای بازدید نوبت جهت بازدید کارشناس سازمان آتشنشانی انجام می گیرد و پس از آن نیز تاییدیه نهایی برای عملکرد استاندارد سیستم های اعلام و اطفاء حریق صادر می شود.

همان طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم دریافت این تاییدیه برای اخذ پایان کار تمامی ساختمان ها ضروری است. زیرا آتش سوزی های مختلفی که تاکنون در شهر تهران و سایر شهرها رخ داده سبب شده شهرداری های کل کشور ارائه پایان نامه سازه های مختلف را منوط به دریافت تاییدیه سازمان آتش نشانی نمایند. 

پس از انتخاب شرکت مشاور چه مدارکی جهت عقد قرارداد نیاز است؟

پیشتر اشاره کردیم که برای تامین و نصب تجهیزات اطفای حریق لازم است از یک شرکت مشاور در این زمینه کمک بگیرید.

همان طور که می دانید اجرای دستورالعمل های لازم و روند انجام کار باید مابین شرکت مشاور و سازمان آتش نشانی و البته توسط سامانه بازرسی و کنترل خدمات ایمنی، انجام پذیرد. بنابراین برای این امر لازم است مالک با در دست داشتن مدارکی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، به شرکت مجری مراجعه نماید.

  • تهیه اصل و کپی سند مالکیت 
  • ارائه اصل و کپی کارت ملی مالک یا کارفرما
  • در دست داشتن وکالت نامه محضری از تمام شرکاء
  • ارائه سی دی نقشه معماری و برگه دستورالعمل
  • نامه اتوماسیون شهرداری
  • ارائه دو سری از نقشه های معماری که هر دو دارای مهر شهرداری باشد
  • پرداخت عوارض ایمنی و آتش نشانی و ارائه فیش آن 
  • تنظیم قرارداد مشاوره با شرکت مجری که مهر و امضاء مدیریت شرکت را داشته باشد
  • لازم است طبق دستورالعمل فعالیت شرکت در خصوص پرونده مورد نظر مشخص شود 

 

پس از دریافت فرم، لازم است مالک به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و با ثبت فرم، شرکت مشاور خود را مشخص نماید. در این صورت شرکت فوق می تواند دسترسی لازم جهت کار بر روی پرونده را داشته باشد. به این ترتیب کارها به صورت قانونی انجام خواهد شد.

پس از این لازم است شرکت مشاور کار خود را آغاز کرده و در طی بازه های زمانی مشخصی گزارش کار دقیقی را به سازمان ارائه نماید.

نکته مهم:

شرکت هایی مجاز به انجام این فرآیند هستند که از نظر صلاحیت مورد تایید سازمان آتش نشانی باشند و مواردی از قبیل ایمنی در معماری سازه، نصب و اجرای سیستم های کشف اعلام حریق، سیستم های اطفای حریق و همچنین سیستم های تهویه و اگزاست فن برای آن‌ها تایید شده باشد. 

مالک و یا کارفرمای پروژه می تواند لیست شرکت های مشاور را از طریق لیست سازمان آتشنشانی به دست آورد. 

 

بکارگیری چه مواردی در اخذ تاییدیه نقش دارد؟

در ابتدا کارشناسان از محل ساختمان بازدید می کنند و دستورالعمل هایی که شامل موارد زیر می شود را به کارفرما و یا سازندگان سازه ابلاغ می کنند.

  • راه ‌های خروج اضطراری
  • سیستم تخلیه دود
  • سیستم اعلام اطفاء حریق
  • اندازه جانپناه ‌ها
  • شرایط پارکینگ‌ ها

چنانچه این موارد اجرا شود و یا نواقصی که توسط کارشناسان شناسایی شده است، رفع گردد و مشکلی وجود نداشته باشد تاییدیه آتش نشانی صادر می شود.

در نهایت لازم است به این نکته بسیار مهم توجه شود که این تاییدیه تنها 6 ماه اعتبار دارد و اگر کارفرما در این مدت نتواند پایان کار ساختمان را دریافت نماید لازم است دوباره برای این منظور درخواست تاییدیه دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *