همان طور که می ‌دانید دستگاه‌ ها و سیستم‌ های اطفاء حریق تجهیزاتی هستند که برای مهار و خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این دستگاه‌ ها دارای دو نوع دستی و اتوماتیک هستند که در حال حاضر در بیشتر ساختمان‌ ها اعم از مسکونی و اداری و صنعتی از نوع اتوماتیک آن استفاده می ‌شود. ما در این مطلب مهم در مجله ایمنی شفق آگرین آراد قصد داریم ضمن معرفی کامل اسپرینکلر آتش نشانی در لوازم آتش نشانی، به بررسی انواع و کارکرد هریک اشاره کنیم. اگر قصد خرید اسپرینکلر آتش نشانی را دارید یا میخواهید با انواع اسپرینکلر آتش نشانی آشنا شوید، تا انتهای مطلب با ما باشید.

اسپرینکلر آتش نشانی چیست؟

 اسپرینکلر آتش نشانی یا Fire sprinkler به نوعی از تجهیزات اطفاء حریق گفته می شود که به صورت خودکار و اتوماتیک فعال شده و به خاموش شدن آتش کمک کرده و مانع از گسترش آن به اطراف می شود.

در واقع سیستم  اسپرینکلر آتش نشانی یکی از سیستم های اطفای حریق اتوماتیک به شمار می آید که به یک آبپاش متصل شده است. این آب پاش ها به گونه ای طراحی شده اند که به سیستم لوله کشی آب شهری وصل هستند. این آبپاش ها به کمک یک حباب شیشه ای که به گرما حساس است و یا سیستمی که مانند یک اتصال فلزی دو طرفه همراه با آلیاژ قابل اشتعال محدود و بسته شده است، جریان ریزش آب را کنترل می نماید و اجازه نمی دهد آبی که در لوله های پشت آن قرار دارد ریزش پیدا کند. اما زمانی که دمای محیط اطراف به میزانی برسد که سنسورها و حسگرهای حباب دستگاه اطفای حریق را تحریک نماید این دریچه ها باز شده و ریزش آب انجام می گیرد.  

شاید این پرسش برایتان مطرح شده باشد که سنسورهای  اسپرینکلر آتش نشانی باید تحت چه دمایی قرار گیرند که بتوانند واکنش نشان داده و شروع به ریزش آب نمایند؟

پاسخ این است که هنگامی که افزایش دما به میزان 68 درجه سانتیگراد برسد عملیات مهار کردن آتش و اطفاء حریق اتوماتیک آغاز می شود. مدت زمانی هم که اسپرینکلرها شروع به پاشش آب می کنند حداق 3 دقیقه پس از افزایش دما است. حال اگر برای این سیستم امکاناتی در نظر گرفته شده باشد که بتواند رخ دادن آتش سوزی را به سازمان آتشنشانی اطلاع دهد ماموران می توانند در اولین زمان ممکن خود را به محل حریق رسانده و اقدام به خاموش کردن آتش نمایند. 

نکته مهم در مورد اسپرینکلرهای استاندارد این است که هر یک از آن ها در موقعیتی که قرار دارد به طور مستقل فعال می شود به عنوان مثال مجموعه ای را در نظر بگیرید که دارای چند اتاق مجزاست و داخل هر اتاق یک اسپرینکلر جداگانه قرار گرفته است. چنانچه در یک اتاق حرارت به درجه ای برسد که آبپاش را فعال نماید، تنها همان سیستم اطفاء حریق شروع به کار کرده و آبپاش آن فعال می شود نه تمامی اسپرینکلرهایی که داخل مجموعه مورد استفاده قرار گرفته است.

مزیت عملکرد این دستگاه به صورتی است که تنها در منطقه ای که آتش سوزی اتفاق افتاده شروع به کار کرده و اجازه نمی دهد آب خروجی از آب پاش ها به قسمت های دیگر محیط شما برساند. به این ترتیب نه تنها به جهت پاشش آب آسیبی به قسمت‌ های مختلف وارد نمی شود بلکه تا حد زیادی در مصرف آب داخل آب پاش ‌ها صرفه جویی خواهد شد.

اگر به اسپرینکلرهای آتش نشانی نگاه کنید خواهید دید که برای مایع موجود در هر یک از حباب ها که در واقع الکل می باشد رنگ خاصی در نظر گرفته شده است. 

این مایع تحت دمای خاصی تحریک شده و حباب اسپرینکلر دچار شکست شده و سیستم شروع به فعالیت می کند. 

رنگ نارنجی: 57 درجه

رنگ قرمز: 68 درجه

رنگ زرد: 70 درجه

رنگ سبز: 93 درجه

رنگ آبی: 141 درجه

رنگ بنفش: 182 درجه

با توجه به حساسیت محیطی که برای آن اقدام به استفاده از این سیستم آتشنشانی کرده اید، کارشناسان نوع خاصی از آن را بر اساس رنگ به شما پیشنهاد می دهند. 

اجزای اسپرینکلر آتش نشانی

هر یک از سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی شامل چند قسمت مختلف می شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

قاب یا فریم Frame : بدنه اسپرینکلر که سایر قطعات درون آن قرار می گیرد قاب گفته می شود.

شیشه حساس به دما Temperature یا Sensitive یا Glass Bulb: همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم اسپرینکلرهای اتشنشانی دارای انواع مختلفی هستند که حساسیت آن ها نسبت به دما متفاوت است و رنگ و اندازه هر یک از حباب ها نسبت به دیگری متفاوت است. 

درپوش Cap: تا زمانی که حباب اسپرینکلر تحت دمای خاصی قرار نگیرد، سیستم فوق به واسطه درپوش بسته شده هیچ نوع نشتی یا خروج آب صورت نمی گیرد اما زمانی که تحت دمایی خاص حباب شیشه ای از بین برود و بشکند، فشار آب این درپوش را باز کرده و آب با فشار مشخصی خارج شده و آتش سوزی مهار خواهد شد.  

دفلکتور Deflector: این قسمت که صفحه منحرف کننده جریان هم نامیده می شود، مهمترین مورد در تفاوت انواع اسپرینکلر است. این قسمت کمک می کند تا زمانی که درپوش جدا می شود و ریزش آب آغاز می گردد، آب با صفحه ای برخورد کرده و سبب شود تا قطرات آب کوچک‌ تر شوند و بتوانند شعاع بیشتری را پوشش داده و حرارت را کم کنند و اثرگذاری بیشتری در اطفاء حریق داشته باشد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *