دتکتور حرارتی

دتکتور حرارتی


معرفی دتکتور حرارتی

در مطلب دتکتور آتشنشانی چیست؟ به بررسی چیستی دتکتور پرداخته و به انواع آن (دتکتور شعله، دتکتور دود، دتکتور گازی) اشاره کرده و گفتیم که هر یک چه کاربردی دارند. لازم به ذکر است آشنایی کلی با انواع لوازم اعلام و اطفا آتش، شما را در ارتقا سطح ایمنی محل زندگی یا کارتان ارتقا داده و همچنین اگر قصد اخذ مجوز تاییدیه آتشنشانی را دارید، شما در این زمینه شما را یاری می نماید. مطلب سعی داریم به معرفی دتکتور حرارتی بپردازیم. زیرا این محصول نیز یکی دیگر از انواع سیستم های اعلام حریق به شمار می آیند که می توانند به شناسایی آتش و همچنین کنترل و اطفاء آن کمک نمایند. ساختار دتکتورها به این صورت است که نسبت به دود، حرارت و همچنین مونوکسید کربن و … حساس بوده و در گروه های مختلفی طبقه بندی می‌ شوند. این دتکتورها می توانند به موقع سبب شوند که آتش نشان ها خودشان را به محل رسانده و آتش سوزی را اطفاء نمایند.

دتکتور حرارتی چیست و چه ساختاری دارد؟

زمانی که در یک خانه مسکونی، اداری و یا تجاری حریقی رخ دهد دمای محیط از آن چه که هست بیشتر خواهد شد. این تغییر غیر عادی دما سبب می شود دتکتورهای حرارتی فعال شده و نسبت به آن واکنش نشان دهند. ساختار طراحی این نوع دتکتور به این صورت است که دو نوار فلزی (بی متال) که دارای جنس های متفاوتی هستند، در درون محفظه دستگاه قرار می گیرند. هنگامی که حرارت و دمای محیط بیش از اندازه نرمال افزایش یابد، نوارهای بی متال درون محفظه را تحت تاثیر قرار داده و با جذب دمایی که از پیش برای آن تعیین شده بر اثر انبساط گرم شده و خم می شوند. در این حالت جریان الکتریسیته را از خود عبور داده و موجب فعال شدن سیستم اعلام حریق می شوند. لازم به ذکر است که در حال حاضر در سری جدید این سیستم های اعلام حریق به جای نوارهای فلزی از مقاومت های کوچک الکترونیکی کالیبره شده ترمیستوری یا بی‌متالی استفاده شده است که قابلیت شناسایی دما داشته و با درک دمای بالاتر از میزان تعیین شده موجب بسته شدن کنتاکت ها می شود که این امر به فعال شدن و واکنش نشان دادن دتکتور حرارتی کمک خواهد کرد. عموما از دتکتور حرارتی برای فضاهایی مانند آشپزخانه های مسکونی، آشپزخانه های صنعتی و همچنین موتورخانه ها و مکان هایی از این دست استفاده می شود و این دستگاه به دمایی بالاتر از 65 درجه واکنش نشان خواهد داد. ویژگی این نوع دتکتور در آن است که برای راه اندازی مجدد آن ها نیازی به تعویض یا انجام عملیات خاصی نیست. دتکتور حرارتی در دو نوع ثابت و حساس به افزایش دما طراحی و ساخته شده اند که در ادامه به بررسی ویژگی و قابلیت هر یک خواهیم پرداخت.

معرفی انواع دتکتور حرارتی

در حال حاضر دتکتورهای حرارتی در دو نوع مختلف طراحی و تولید شده و در بازار موجودند که می توانید بر اساس مکان و نیازی که دارید از دتکتوری که مناسب است استفاده نمایید.

دتکتور حرارتی مدل ثابت FIX Heat Detector

دتکتور حرارتی مدل ثابت رایج ترین و پر کاربردترین انواع دتکتورهای حرارتی به شمار می آیند که می توان در ساختمان های مسکونی، تجاری و یا اداری از آن ها استفاده کرد. عملکرد دتکتور حرارتی ثابت به این شکل است که وقتی گرما در مکانی بیش از اندازه تجمع پیدا نماید و موجب بالا رفتن دمای اطراف شود، فعالیت دتکتور آغاز می شود. نکته مهم در این خصوص آن است که پیشتر برای این نوع سیستم اعلام حریق، واکنش به دمای 58 درجه سانتی گراد را در نظر می گرفتند در حالی که اکنون این میزان را به 47 درجه تقلیل داده اند که این موضوع کمک می کند تا سرعت و دقت واکنش افزایش پیدا کرده و به این ترتیب بتوان ایمنی ساختمان را بیش از گذشته افزایش داد.

دتکتور حرارتی مدل افزایشی Rate Of Rise Heat Detector

این نوع دتکتور که به طور مخفف به آن RoR می گویند به گونه ای طراحی شده است که به افزایش ناگهانی دما حساس می باشد و چنانچه درجه حرارت از میزانی که برای آن تعریف شده افزایش یابد، کمک می کند تا آلارم های هشدار فعال شود. نکته مهم در عملکرد این نوع دتکتور حرارتی آن است که دو عامل افزایش دما و همچنین مدت زمان در آن موثر است. از این دستگاه می توان جهت آشکارسازی نقطه ای و ناحیه ای استفاده کرد. دتکتورهای افزایشی که به آن دتکتور خطی حرارتی گفته می شود به گونه ای طراحی شده اند که برای آن ها کابل هایی در نظر گرفته شده که قادرند حرارت را در طول مسیر تشخیص دهند. این کابل ها دارای دو سیم هستند که به واسطه یک عایق از یکدیگر جدا می شوند. در صورتی که حرارت موجود در محیط افزایش یابد عایقی که مابین دو سیم قرار دارد و جریانی برقرار می شود که سبب می شود آلارم ها فعال شوند و زنگ های هشدار به صدا درآید. چراغ هایی که برای این نوع دتکتورها در نظر گرفته شده دارای رنگ های قرمز و سبز هستند و می توان نور آن ها را از فاصله دور نیز مشاهده کرد. این نوع سیستم اعلام حریق از ویژگی ها و قابلیت های خاصی همچون سرعت عملکرد بالا و پایداری زیاد و قیمت کمتر نسبت به دتکتورهای دودی برخوردار است. مضاف بر اینکه این نوع سیستم اعلام حریق نیاز تعمیرات زیادی ندارد.

هنگام نصب دتکتورهای حرارتی چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

می دانید که به طور معمول حرارت همیشه به سمت بالا می رود. در زمان هایی که آتش سوزی اتفاق می افتد نیز طبیعتا همین موضوع وجود دارد و چنانچه شما از دتکتورهای حرارتی برای محافظت از محیطی استفاده کرده باشید، حرارت ناشی از آتشسوزی نیز به بالاترین فضایی که موجود است انتقال می یابد.

به همین جهت شرکت های ارائه کننده این دسته از محصولات و سیستم های اعلام حریق دتکتورهای حرارتی را زیر سقف اتاق های خانه و یا سایر محیط های مورد نظر نصب می کنند.

 اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد. چنانچه برای هر محیطی دتکتور حرارتی نصب شود لازم است با توجه به نوع محیط و همچنین وسعت آن تعداد دتکتورهایی نصب شوند که بتوانند به خوبی محیط را پوشش دهند. این پوشش دهی نیز باید مطابق با استانداردهای تعیین شده باشد به طوری که نصب آن ها در فواصل معینی انجام شود به طوری که فاصله آن ها از دیوار نیز به اندازه مناسب باشد.

دتکتورهای حرارتی را می توان در محیط های مختلفی نصب کرد اما از آن جا که ممکن است این نوع سیستم اعلام حریق به تنهایی نتواند در شناسایی آتش سوزی موثر باشد بنابراین بهتر است از سایر انواع دتکتور نیز به صورت ترکیبی استفاده شود.

در آشپزخانه ها عموما دتکتورهای حرارتی نصب می شود زیرا پخت و پز در این مکان بیشتر انجام می شود.

اما لازم است در کارخانجات و انبارهایی که در آن کاغذ تولید و یا نگهداری می شود حتما در هر زون دتکتورهای حرارتی نصب گردد. ما در مطالب بعدی حتما به استانداردهایی که لازم است در خصوص نصب انواع دتکتور رعایت شود، خواهیم پرداخت.

دتکتورهای حرارتی به چه مدل‌هایی تقسیم بندی می شود؟

دتکتورهای حرارتی مانند سایر انواع دتکتورها دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر:

این نوع از سیستم های اعلام حریق به گونه ای طراحی شده اند که ضمن اعلاق آتش سوزی می توانند محل دقیق وقوع حریق را مشخص کرده و آدرس را به ایستگاه های آتش نشانی ارسال نمایند تا آتش نشان ها بتوانند در کمترین زمان خود را به محلی که دچار حریق شده است برسانند.

طراحی و نصب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به گونه ای انجام می شود که هر کدام از دتکتورها با استفاده از قابلیت کد گذاری و آدرس دهی دقیق قابل ردیابی خواهند بود. عملکرد سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر دقیقا شبیه به دتکتورهای حرارتی متعارف هستند با این تفاوت که قطعات دتکتورهای آدرس پذیر دارای آدرس های مشخصی هستند، ضمن آن که درکنار زون بندی، می توان محل دقیق وقوع آتش سوزی را مشخص کرد. زیرا در این شرایط می توان سیستم را در حالت آماده باش قرار داد تا بتوان پس از ایجاد حریق به راحتی به مکان مورد نظر دسترسی پیدا کرد. از این نوع دتکتور حرارتی می توان در ساختمان های مسکونی بزرگ، مکان های اداری و همچنین تجاری استفاده کرد.

 نکته نهایی در مورد دتکتورهای آدرس پذیر آن است که از قیمتی بالاتر از دتکتورهای متعارف برخوردارند.

سیستم اعلام حریق متعارف

سیستم های اعلام حریق متعارف به گونه ای طراحی شده اند که از آن ها می توان در اماکن مسکونی و خانه ها استفاده کرد. پنل مرکزی این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که دتکتورها و سایر تجهیزات مرتبط با سیستم اعلام حریق به صورت شعاع های دایره و یا به شکل ستاره به کنترل پنل اتصال پیدا کرده اند. از سیستم اعلام حریق متعارف می توان در ساختمان هایی که کمتر از 10 طبقه هستند استفاده کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *