مقدمه

اخذ تأییدیه پایان کار ساختمان،  سندی است که مالکیت یک ملک را تعیین کرده و پس از اتمام کامل مراحل ساخت و ساز ساختمان، اخذ تاییدیه پابان کار ساختمان با رعایت کلیه دستورالعمل ها و عدم وجود بدهی و خلافی در ساختمان به درخواست مالک ملک، بوسیله نظام مهندسی در شهرداری شهر محل احداث بنا، امکان پذیر می گردد.

مراحل دریافت پایان کار ساختمان و تشکیل پرونده

پایان کار ساختمان:

اصلی ترین و مهمترین مدرکی که می‌تواند مالکیت یک ملک را مشخص کند، پایان کار ساختمان می‌باشد. به همین دلیل است که قبل از دریافت سند مالکیت ساختمان و انجام معاملات رسمی ملکی (نقل و انتقالات) نیاز است پایان کار ساختمان اخذ شده باشد، بنابراین اخذ تاییدیه پایان کار برای مالک الزامی است.
کارفرمایان جهت اخذ پایان کار ساختمان موظف به اجرای دقیق نقشه صادره و دستورالعمل های فنی و قانونی مربوطه می باشند تا بتوانند به راحتی و بدون دردسر با گرفتن پایان کار از سوی شهرداری نتیجه زحمات خود را ببینند.
*مهم: برای ساختمان های بنا شده در مناطقی که تحت اختیار شهرداری نمی‌باشد، صدور پایانکار توسط دهیاری، استانداری، بخشداری و فرمانداری انحام می‌گردد.

–  مراحل تشکیل پرونده:

  1. اصل و کپی سند مالکیت
  2. مدارک شناسایی مالک (کارت ملی و شناسنامه)
  3. در صورت وجود وکیل قانونی همراه داشتن وکالت نامه قانونی الزامی می باشد.
  4. گزارش اجرایی ساختمان توسط مهندس ناظر
  5. فیش عوارض پرداختی سال جاری در صورت نوسازی ساختمان
  6. اخذ و تکمیل فرم پایان کار
  7. مراجعه مالک به واحد بایگانی و دریافت نوبت جهت بازدید شهرداری
  8. بازدید کارشناس شهرداری از ملک و اعلام گزارش به شهرداری از وضعیت موجود
  9. در صورت داشتن تخلف ارجاع به کمیسیون ماده 100 و پرداخت جریمه تعیین شده از طرف کمیسیون ماده 100
  10. تهیه و پیش نویس پایانکار و تأیید توسط مسئولین مربوطه (شهرداری، معاون شهرسازی و …)
  11. صدور مجوز پایان کار

–  مدارک جهت استعلام آتش نشانی جهت اخذ پایان کار ساختمان:

  1. حضور مالک با کارت شناسایی یا وکیل قانونی با وکالت نامه
  2. اصل و کپی سند مالکیت
  3. نامه شهرداری منطقه
  4. فیش پرداختی عوارض ایمنی
  5. CD نقشه معماری
  6. دو سری نقشه معماری ممهور به مهر شهرداری منطقه در قطع A3
اخذ تاییدیه پابان کار ساختمان
مراحل اخذ تاییدیه پابان کار ساختمان از شهرداری ها

اعتبار پایان کار ساختمان:

گواهی پایان کار ساختمان یکی از مجوزهای مهمی است که هر ساختمانی پس از اتمام عملیات ساخت به آن نیاز دارد. قبل از هر چیز گواهی پایان کار ساختمان باید توسط مهندس ناظر ساختمان به تایید برسد. اعتبار گواهی پایان کار ساختمان بدون قید محدودیت زمانی می باشد ولی اعتبار گواهی عدم خلاف ساختمان های در حال احداث، به مدت 6 ماه از تاریخ صدور جواز می باشد.

زمان اعتبار مجوز ساختمان:

در حال حاضر، مدت زمان اعتبار مجوز ساخت طبق قوانین مصوب شهرسازی 2 ساله است. حال اگر کلنگ احداث ساختمانی زده شده باشد، مدت اعتبار این ساختمان براساس تراز بنا تعیین می‌گردد و اگر ساخت بنا از تاریخ معین شده بیشتر طول بکشد، اخطار صادر گردیده و در نهایت ساختمان مشمول جریمه خواهد شد.

پایان کار موقت ساختمان:

پایان کار موقت ساختمان، پایان‌کاری یک ساله است که در شرایط خاص و نادری برای بعضی از پروژه ها که مشمول شرایط خاص هستند صادر خواهد شد. سازمان آتش نشانی گواهی تاییدیه ایمنی موقت یک ساله پروژه مربوطه را صادر و به شهرداری ارسال خواهد کرد، به دنبال این امر تاییدیه پایان‌کار موقت صادر شده و بعد از گذشت مدت زمان مذکور چنانچه مواردی که باعث عدم تایید نهایی شده، برطرف شده باشد تاییدیه نهایی از طرف سازمان آتش نشانی صادر خواهد شذ و در نهایت پایانکار دائم ثبت و ارائه می گردد که تا درخواست مجوز ساخت بعدی قابل اعتبار خواهد بود و برای هر گونه نقل و انتقال قابل استفاده می باشد.

تاییدیه آتش نشانی ساختمان :

تاییدیه اتشنشانی ساختمان که به تاییدیه آتش نشانی پایان کار نیز معروف است، توسط شرکتهای مشاور اتشنشانی که مورد تایید سازمان آتش نشانی می باشند صادر میگردد. و بدیهی است که مالک جهت اخذ پایان کار ساختمان از شهرداری که پیش نیاز سند مالکیت ساختمان است تاییده اتش نشانی را حتما اخذ نماید.

پایان کار ساختمان‌های قبل از سال1349

برای ساختمان با هر نوع کاربری که شامل مقررات شهرسازی شهر تهران نمی‌شود و یا ساختمان‌های که قبل اردیبهشت ماه سال 1349 ساخته شده باشند، گواهی پایان کار قبل سال 1349 صادر میگردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *