دتکتور دودی

معرفی دتکتور دودی

همانطور که قبلا هم گفتیم یکی از نکات مهم برای اخذ تاییدیه آتش نشانی آشنایی با ابزارهای اعلام و اطفاء حریق می باشد. این آشنایی به ما توانمندی خواهد داد که بتوانیم کارامد ترین ابزار را انتخاب کنیم. البته شرکت شفق آگرین آراد در زمینه اخذ تاییدیه آتش نشانی از ابتدا تا انتهای کار مشاور و همراه شما خواهد بود.

در مطلب دیتکتور آتش نشانی چیست؟ به طور عام به معرفی دستگاه دتکتور پرداخته وانواع دتکتور شامل دتکتور گاز، دتکتور شعله و دتکتور حرارت را معرفی کردیم. در این مطلب قصد داریم درباره دتکتور دودی یا دیتکتور دودی و کاربرد آن و نحوه انتخاب بهترین دتکتور دودی ، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

دتکتور دودی چیست و چه کاربردی دارد؟

این نوع دتکتور به گونه ای طراحی و تولید شده که دارای سنسورهای بسیار قدرتمندی می باشد حسگرهای این نوع دتکتور نسبت به دود ناشی از حریق حساس است و بر اساس اجزایی که در آن ها به کار رفته و عملکردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در بخش های بعدی به معرفی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. 

ساختار دتکتور های دودی به این صورت است که تمامی تجهیزات آن داخل یک جعبه کوچک قرار دارد و زمانی که آتش سوزی اتفاق می افتد و یا ممکن است حرارتی در اطراف آن بالاتر از حد مشخص پراکنده شود، جعبه دتکتور از این حرارت گرم شده و گاز دود را تشخیص می دهد. سپس به سرعت پیام اعلام حریق را را به کنترل پنل سیستم انتقال داده و آلارم ها به صدا در می آید و یا چراغ ها روشن می شوند. 

ویژگی سیستم های اعلام حریق دودی در این است که سرعت عمل و پوشش دهی بیشتری نسبت به سایر دتکتور های طراحی شده دیگر دارند. اما از لحاظ قیمت نیز هزینه خرید و نصب این نوع سیستم اعلام حریق از سایر دتکتور ها بیشتر است.

انواع دتکتور دودی کدامند؟

دتکتور ها و یا سیستم های اعلام حریق که بر اساس دود و یا حرارت طراحی می شوند دارای اقسام زیرند.  

  • دتکتور دود یونیزاسیون 
  • دتکتور دود فوتوالکتریک یا نوری
  • بیم دتکتور
  • دتکتور دودی کانالی

دتکتور دود یونیزاسیون LONIZATION

این نوع سیستم اعلام حریق که به آن نقطه ای هم گفته می شود، به گونه ای طراحی شده که در محفظه‌ ای قرار دارد که با هوای بیرون در ارتباط است و بخش داخلی آن با استفاده از یک منبع رادیواکتیو یونیزه می‌شود. دلیل این امر آن است که وقتی دود به داخل محفظه وارد می‌شود جریان بین الکترودها تغییر یافته و محفظه یونیزه شده می‌ تواند دود را تشخیص دهد.

یونیزاسیون به مرحله ای گفته می شود که مولکول های هوا به یون های مثبت و الکترون های منفی تبدیل می شوند. با توجه به این موضوع چنانچه ولتاژی در این محفظه برقرار شود، یون های مثبت به طرف الکترود منفی و یون های منفی به طرف الکترود مثبت حرکت می کنند؛ بنابراین آن چه اتفاق می افتد ورود هوا به این محفظه است که سبب کاهش جریان الکتریسیته می شود و در این حالت دتکتور فعال می شود.

 نکته حائز اهمیت درباره این نوع دتکتور ها آن است که طبیعتا دارای تشعشعات رادیواکتیو می باشد و برای محیط زیست مضر بوده و سلامتی را به خطر می اندازد و از بین رفتن آن ها نیز در حدود 8 سال به طول می انجامد، به همین دلیل دیگر تولید آن ها متوقف شده و مورد استفاده قرار نمی گیرد. 

فوتوالکتریک PHOTOELECTRIC

این نوع دستگاه اعلام حریق که به آن یا نوری یا نقطه ای گفته می شود نیز بر اساس حس دود به کار می افتد و دارای دو نوع متعارف و آدرس پذیر است که ما در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت.

دتکتور دودی فتوالکتریک متعارف

این نوع دستگاه اعلام حریق به گونه ای طراحی شده است که با اتصال به سیستم اعلام حریق، آلارم و هشدارهای لازم را ارائه خواهد کرد. دتکتور دودی فتوالکتریک متعارف بیشتر برای مکان هایی مانند هتل ها، کتابخانه ها، مدارس، رستوران ها و بانک ها و همچنین ساختمان های اداری و تجاری و غیره مناسب می باشد. 

دتکتور دودی فتوالکتریک آدرس پذیر

این نوع سیستم اعلام حریق نیز هوشمند بوده و یکی از مدل های دتکتور دودی فتوالکتریک به شمار می آید که با استفاده از تکنولوژی پراکندگی نور می تواند وجود دود یا بروز آتشسوزی را تشخیص دهد. همچنین هنگامی که به پنل اعلام حریق متصل می شود به سرعت می تواند دود ناشی از آتش سوزی را تشخیص داده و با توجه به آدرسی که برای آن ذکر شده آلارم و هشدار را به آدرس مورد نظر ارسال نماید. 

ویژگی دتکتور دودی فتوالکتریک هوشمند یا آدرس پذیر را می توان در موارد زیر خلاصه کرد. 

  • دارای 2 سطح درک حساسیت هستند.
  • برای این دتکتور ال ای دی های 360 درجه ای طراحی شده است که می توانند با پوشش دادن دورتادور خود محیط را از هر سو کنترل کرده و وجود دود را به آسانی تشخیص دهند.
  • قابلیت تست مغناطیسی دارند
  • می توان ال ای دی های این نوع دتکتور را خاموش کرد.

دتکتور دودی کانالی

این نوع دتکتور که به دتکتور کانالی هم شناخته شده مانند دو مدل قبلی حساس به دود بوده و مانند سایر دتکتور ها هدف از نصب آن ها کاهش بروز خطرات ناشی از آتشسوزی است که می تواند شامل خطرات جانی و مالی غیر قابل جبرانی شود. 

در مکان های بزرگی که از سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شود، همواره این امکان وجود دارد که در نتیجه بروز آتشسوزی، دود توسط سیستم تهویه هوا از قسمتی از ساختمان به قسمت دیگر راه یابد، به همین منظور از دتکتور دودی کانالی یا داکتی استفاده می شود.

در استفاده از این محصول داکت دتکتور روی بدنه کانال هواساز نصب شده و لوله های ورودی و خروجی آن داخل کانال قرار می گیرد. در چنین حالتی زمانی که دود وارد کانال هواساز می شود، دتکتور فعال شده و از طریق مدار کنترلی کمک می کند تا خروجی ها بسته شده و از سرایت دود به سایر قسمت های محیط جلوگیری شود.

نکته مهمی که در مورد این نوع دتکتور باید اشاره شود آن است که به عنوان یک دتکتور دود معمولی به شمار نمی آید، یعنی دستگاهی نیست که بتوان از آن به عنوان سیستم اعلام حریق استفاده کرد و قابلیت اعلام هشدار و کشف آتش سوزی را ندارد. 

بلکه از این دستگاه می توان جهت محافظت از سیستم‌ های تهویه‌ مطبوع، کانال های هوا و همچنین محافظت از دستگاه های تهویه‌ رایانه ‌های مرکزی و یا داروسازی و … استفاده کرد. 

در واقع ویژگی دتکتور دود کانالی یا تونلی آن است که می تواند حجم زیادی از هوا در مناطق بزرگ تحت پوشش خود را نمونه ‌برداری نماید. ضمن آن که یکی از معایب آن را می توان در آلوده شدن فیلتر دانست که در این صورت سبب محدود شدن جریان هوا شده و کارایی آن کاهش می یابد.

بیم دتکتور

بیم دتکتورBeam Detector  یا دتکتور لیزری یکی از انواع دتکتور های دودی خطی به شمار می آید که در سیستم های اعلام حریق بکار برده می ‌شود. ویژگی بیم دتکتور آن است که جهت تشخیص و اعلام حریق در مکان هایی مانند سوله ‌ها، انبارها و محل ‌هایی که دارای سقف های بلند هستند مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند بخش های وسیعی از اماکن مورد نظر را پوشش دهد و نیازی نیست برای استفاده از آن اقدام به کابل کشی و لوله کشی کرد. 

به همین دلیل این نوع دتکتور ها نسبت به سایر موارد کارایی بیشتری دارند زیرا می توان آن ها را در مکان هایی مانند مراکز خرید، مراکز تفریحی ورزشی، اماکن تاریخی و موزه ها و همچنین نمایشگاه ها و فرودگاه ها و همچنین کارخانه و .. که دارای سقف های بلندی هستند، مورد استفاده قرار داد.

از مزایای بیم دتکتور می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نصب و راه اندازی ساده ای دارند.
  • منطقه وسیعی را می توان با استفاده از آن ها پوشش داد.
  • برای مکان های مرتفع و مکان هایی که دسترسی به آن ها دشوار است بسیار مناسبند. 
  • نیازی به کابل کشی های طولانی ندارند.
  • می توانند به تعویض و تهویه هوا کمک کنند
  • دارای سیستم کنترل از راه دور هستند.
  • میزان حساسیت آن ها را می توان از دور تنظیم کرد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *