در نوشته دیگری در بخش مقالات شفق آگرین آراد اشاره کردیم که به طورکل سیستم اعلام حریق شامل ابزارها و دستگاه هایی مانند آژیر، چراغ های چشمک زن یا فلاشرها و همچنین زنگ های هشدار می‌شوند. این سیستم ها اصولا به دو شکل دستی و خودکار طراحی شده اند که ما در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

سیستم اعلام حریق دستی: 

این نوع سیستم ها به گونه ای طراحی شده اند که بخش آلارم دهی و هشدار دهنده آن ها به صورت خودکار و اتوماتیک کار نمی‌ کند و لازم است فردی که اپراتور این تاسیسات و تجهیزات است با استفاده از دست این عمل را انجام دهد. یکی از نکات مهم در خصوص نصب سیستم های اعلام حریق اعلام حریق در ساختمان های مختلف آن است که لازم است علاوه بر آن ها سیستم اعلام حریق دستی نیز داشته باشند تا چنانچه به هر دلیل سیستم اعلام خودکار از کار افتاد بتوان از سیستم اعلام دستی استفاده کرد.

اگر بخواهیم درباره عملکرد سیستم اعلام حریق خودکار اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذاریم، لازم است به این نکته اشاره کنیم که این تجهیزات هشدار حریق دارای دو سیستم موضعی و مرکزی هستند. در ادامه به بررسی هر یک از این سیستم ها پرداخته و سپس به معرفی سیستم های اعلام حریق اتومات و نیمه اتومات خواهیم پرداخت. 

سیستم اعلام حریق اتومات موضعی یا انفرادی: این سیستم به گونه ای طراحی شده که آژیر بر روی آشکارسازها نصب شده است. این کاشف ها حداق طول عمرشان 5 سال بوده که به باتری کار گذاشته بر روی آن ها ارتباط پیدا می کند به همین دلیل باید باتری مناسب برای آن ها در نظر گرفته شود.

سیستم اعلام حریق خودکار مرکزی: برای این دسته از سیستم ها یک پنل مرکزی طراحی شده است به طوری که آشکارسازها سیگنال را به پنل مرکزی و پنل نیز سیگنال را به آژیرها و سایر تجهیزات هشدار دهنده می رساند.

سیستم اعلام حریق اتوماتیک یا خودکار: 

این سیستم با استفاده از تعدادی سنسور طراحی و تولید شده است که به یک سری از نشانه ها و یا محصولات حساس می باشند. به عنوان مثال چنانچه سیستم اعلام خودکار نشانه هایی از دود یا جرقه و آتش و  … احساس نماید، به صورت خودکار فعال می شود. 

سیستم اعلام حریق اتوماتیک 

برای این نوع سیستم که به اعلام حریق اتوماتیک معمولی یا Conventional  معروف است تعدادی زون‌های متفاوت در ساختمان در نظر گرفته می شود و با توجه به نظر کارشناسان و مشاوران برای هر بخش به میزان نیاز تعدادی دتکتور، شستی و آژیر نصب می‌شود که قابلیت نصب به سامانه اعلام حریق را دارند. به این ترتیب چنانچه در یک بخش از ساختمان آتش ‌سوزی رخ دهد ابتدا زنگ هشدارهای همان قسمت به صدا در آمده و چنانچه این سیگنال قطع نشود آژیر کلی سیستم اعلام در تمامی ساختمان ها به صدا در می آید.

سیستم اعلام حریق اتوماتیک آدرس پذیر

نوع دیگری از سیستم های اعلام حریق اتوماتیک نیز وجود دارند که آدرس پذیر Addressable  هستند به این معنا که تمام عناصر بکار گرفته شده در سامانه اعلام حریق، به صورت یک آدرس یا کد مشخص شده و در کنترل پنل ثبت می شوند. به این ترتیب زمانی که آتشسوزی اتفاق بیفتد محل دقیق آن شناسایی شده و نقطه تماس دستی را توسط یک LED شناسایی می کند. به عبارتی دیگر این سیستم به گونه ای طراحی شده که دیوایسی که دچار حادثه شده است را مشخص می کند. به سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، سیستم هوشمند نیز گفته می شود، به این ترتیب مسئولان اطفاء حریق و یا آتش نشان ها به سرعت می توانند خود را به محل مورد نظر برسانند. در بین انواع سیستم هایی که برای اعلام حریق در نظر گرفته شده است این نوع از نظر فنی کیفیت و کارآمدی بالایی دارد. 

سیستم اعلام حریق بی سیم 

سیستم های اعلام حریق بی سیم Wireless  یکی دیگر از انواع این محصول است. این سیستم به گونه ای طراحی شده که برای اتصال بین کنترل پانل و همچنین سایر دستگاه ها از هیچ سیمی استفاده نشده است. به لحاظ طراحی بدون سیم این سیستم و با توجه به این امر که از به‌روزترین فناوری های هوشمند در طراحی و ساخت آن ها استفاده شده بیشتر کارشناسان و مشاوران این حوزه نصب و استفاده از این نوع سیستم را بیشتر پیشنهاد می کنند زیرا با سایر امکانات هوشمندی که برای خانه و یا محیط های اداری در نظر گرفته می شود، قابلیت ادغام دارند و پیام ها از طریق فرکانس رادیویی به کنترل پنل‌ ها منتقل می شوند. محبوبیت سیستم اعلام حریق وایرلس به آن جهت است که در ساختمان ‌ها و مکان‌ هایی که امکان سیم کشی به همه نقاط آن وجود ندارد بسیار مناسب می باشد.

ما در مطالب بعدی بیشتر به جزئیات دستگاه های اعلام حریق خواهیم پرداخت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *