ما در این مطلب قصد داریم درباره سیستم اعلام حریق، انواع و کاربردهای آن در بخش مقالات شفق آگرین آراد صحبت کنیم. همان طور که می دانید ما همواره از آتش در بخش ‌های مختلف زندگی چه در خانه برای پخت و پز و یا روشن کردن و به کار انداختن وسایل گرمایشی و همچنین در مراکز صنعتی و تولیدی و .. استفاده می‌ کنیم. آتش همان طور که می ‌تواند منافع بسیاری برای ما داشته باشد ممکن است در شرایط خاصی خطرات بزرگی بیافریند به طوری که به یقین می‌ توان گفت آتش سوزی یکی از مهیب‌ترین و بدترین اتفاقاتی است که می تواند رخ دهد و عواقب بسیار ناگواری در پی داشته باشد و برای جان و مال مردم خطرات بسیاری را به وجود آورد. 

در گذشته های دورتر زمانی که آتشسوزی اتفاق می افتاد از زمانی که مردم می توانستند از طریق به صدا در آوردن ناقوس کلیسا و یا داد و فریاد و یا بعدها با فرستادن تلگراف به ایستگاه‌های آتش نشانی برای اطفاء حریق، آن‌ ها را فراخوانند، زمان زیادی طول می کشید به طوری که گاهی خانه و یا محیط کار به طور کامل در آتش می سوخت و خطرات بسیاری را برای جان افراد و .. به وجود می آورد، اگر هم ماشین های آتش نشانی به موقع می رسیدند، تجهیزات آن ها مانند امروز نبود که بتواند در مدت زمان کمتری آتش را خاموش نماید. اما در سال های اخیر با طراحی و تولید سیستم های اعلام حریق شرایطی فراهم شده که پیش از وقوع آتش سوزی اطلاع رسانی شود و بتوان پیش از آن که اتفاقات بدی رخ دهد اقدام به خاموشی آتش کرد. 

اعلان حریق، اعلام حریق و اطفاء حریق هر کدام چه معنایی دارند؟

پیش از آن که در ادامه به مبحث مهم معرفی سیستم اعلام حریق بپردازیم، لازم است شما را با سه عبارتی که در سوال بالا آمده آشنا کنیم تا با تفاوت آن ها آشنا شوید. 

سیستم اعلان حریق

اعلان در لغت به معنای آشکار کردن آمده است و در واقع به این معناست که با استفاده از ابزار و تجهیزات مشخصی، بتوان موضوعی را ظاهر و عمومی کرد. در حوزه آتش نشانی سیستم اعلان حریق به تجهیزاتی از قبیل آشکار سازها مانند دتکتور دود و یا دتکتور حرارتی گفته می شود که با نصب آن ها می توان بروز آتشسوزی را اعلان کرده و آشکار ساخت.

سیستم اعلام حریق

اعلام در لغت به معنای خبر دادن، عمومی کردن و آگاه کردن از یک اتفاق است. بنابراین سیستم هایی مانند آژیر، چراغ های چشمک زن یا فلاشرها و همچنین زنگ های هشدار که دیگران را از بروز حریق مطلع می کنند در این دسته جای می گیرند. 

هدف از نصب و استفاده سیستم های اعلام حریق شناسایی یک حادثه و اطلاع رسانی آن به ساکنان و کارکنان در یک محیط و همچنین مسئولین اطفاء حریق است تا بتوانند به سرعت اقدامات لازم را جهت خاموش کردن آتش انجام دهند.

سیستم اطفاء حریق 

اطفاء در لغت به معنای خفه کردن، کنترل کردن و خاموش کردن است. این مرحله از خاموش کردن آتش پس از اعلان و اعلام حریق صورت می گیرد تا بتوان هرچه سریع‌ تر از گسترش بیشتر آتش جلوگیری کرده و یا به کمک تجهیزات آتشنشانی نسبت به خاموش کردن آن اقدام کرد.

 

سیستم اعلام حریق چیست و چه کاربردی دارد؟

با توجه به آنچه درباره سیستم های اعلان حریق و اعلام حریق بیان کرده و تفاوت آن ها را بررسی کردیم اما در حال حاضر بیشتر شرکت هایی که در زمینه تامین، نصب و به کار‌اندازی این تجهیزات فعالیت می کنند آن ها را در یک مجموعه قرار می دهند. بنابراین ما در ادامه این مطلب به بررسی سیستم های اعلام حریق خواهیم پرداخت. 

سیستم‌های اعلام حریق به‌ گونه‌ای طراحی شده‎ اند تا در مواقع اضطرای و بروز خطر آتش سوزی به ما اطلاع دهند تا ما بتوانیم برای محافظت از خود، کارکنان و ساکنان یک مجموعه و همچنین عموم مردم در یک منطقه، اقدامات لازم را انجام دهیم تا بتوانند از آسیب‌هایی که آتش‌سوزی می تواند به همراه داشته باشد، یک سری اقدامات را انجام دهیم.

به طور کل وسایل و تجهیزات مربوط به سیستم های اعلام حریق که در زمان خطر آلارم های هشداری را پخش می کنند اغلب در دفاتر، کارخانه ها و ساختمان‌های مسکونی و تجاری نصب می شوند که در بیشتر مواقع ما به آن ها توجهی نمی کنیم مگر آن که شرایطی ضروری به وجود آید و یا خطر بروز و گسترش حریق ما را تهدید نماید.

اما شناختن این نوع سیستم‌ ها برای همه افراد بخصوص کودکان و سایر افرادی که هیچ اطلاعی از آن‌ ها ندارند لازم و ضروری است تا بتوان در مواقع خطر با شنیدن صداهای آلارم سریعا خود را به محل امنی رسانده و یا از محیط خارج شد. زیرا آتش سوزی چه در یک خانه کوچک رخ دهد و یا در یک مجموعه مسکونی و اداری بزرگ، می ‌تواند خطرات جانی و مالی بسیاری به همراه داشته باشد. خطراتی که هیچ جبرانی برای آن‌ ها وجود ندارد.

سیستم اعلام حریق از مهم‌ترین تاسیسات جریان ضعیف ساختمان به شمار می‌ آید که لازم است به طور شبانه روزی روشن و در حال رصد باشد تا چنانچه آتش سوزی در یک ساختمان رخ دهد بتوانند ساکنان، مراکز کنترل مجتمع‌ ها و همچنین مراکز آتش نشانی را از وقوع آتشسوزی مطلع نمایند تا در کوتاه ‌ترین زمان بتوان از وسعت پیدا کردن آتش و بروز صدمه ‌های بیشتر جانی و مالی جلوگیری کرد. 

البته این نکته نیز لازم به ذکر است که گاهی به هنگام نصب دستگاه‌ ها و سیستم های اعلام حریق، دستگاه‌ های اطفاء حریق هم نصب می شوند تا بتوانند پس از بروز آتش سوزی بدون آن که نیاز به رسیدن آتش نشان ها باشد، این دستگاه ها به صورت خودکار اقدام به خاموش کردن آتش نمایند. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *