دیتکتور آتش نشانی چیست؟

دیتکتور آتش نشانی چیست؟


دیتکتور آتش نشانی چیست؟

در مطلب سیستم اعلام حریق چیست و چه کاربردی دارد؟ به معرفی سیستم ‌های اعلام حریق پرداختیم و اشاره کردیم که این سیستم‌ ها به طورکل چه قابلیت‌ ها و کاربردی دارند. لازم به ذکر است که آشنایی با این لوازم، شما را در اخذ تاییدیه آتشنشانی پایان کار بهتر راهنمایی خواهد کرد، پس در این مطلب به معرفی دستگاه اعلام حریق دیتکتور یا دتکتور آتش نشانی detector  خواهیم پرداخت. در واقع می ‌توان گفت که دتکتور ها دستگاه تشخیص آتش سوزی هستند که می ‌توانند پیش از آنکه آتشسوزی گسترش یابد اقدام به اعلام بروز حریق نمایند. سنسورهایی که برای این دستگاه در نظر گرفته شده ‌اند به مواردی همچون دود، حرارت، مونوکسید کربن و … حساس بوده و در گروه های مختلفی طبقه بندی می‌ شوند. 

شاید بتوان تاریخچه تولید دتکتور ها را اینگونه بیان کرد که فردی در یک ساختمان حضور داشت و چنانچه علائمی از آتشسوزی را مشاهده می کرد اهرمی را به حرکت در می آورد. در این هنگام زنگ هشدار ایستگاه آتش نشانی محل نیز به صدا در آمده و آن‌ ها سریع خود را به محل مورد نظر می رساندند ولی اگر این فرد در ساختمان حضور نداشت و یا متوجه بروز حریق نمی شد طبیعتا حضور آتش نشان ها با تاخیر زیادی مواجه می شد.  

اما نکته مهم دیگر در کارکرد انواع دتکتور های امروزی آن است که به حضور سریع و به موقع آتش نشان ها کمک کرده و سبب می‎ شود آن ها بتوانند در کمترین زمان به اطفاء حریق پرداخته و مانع از بروز مشکلات جدی تر و یا خطرات جانی شوند. این نوع دتکتور در زمان اطلاع از دود و یا حرارت و .. می توانند سیگنال و یا آلارم هایی را به ایستگاه های آتش نشانی ارسال نمایند. بنابراین نصب و برخورداری از آن ها در تمامی ساختمان ها چه مسکونی و چه تجاری و اداری سبب می شود به حضور سریع‌ آتش نشان ها در محل، جهت اطفا حریق کمک زیادی نماید؛ به همین دلیل بهتر است در انتخاب آن ها به ارزیابی ریسک حریق توجه شود زیرا در بعضی از ساختمان ها امکان بروز حریق و آتش سوزی بیشتر و در برخی دیگر بسیار کم است.

معرفی انواع دیتکتور 

همان طور که پیشتر اشاره کردیم دتکتور ها تجهیزاتی الکترونیکی هستند که با توجه به سنسورهایی که برای آن‎ ها در نظر گرفته شده نسبت به غلظت دود، دمای اتاق، حرارت محیط و آتش حساسند. انواع سیستم ‌های اعلام حریق بر اساس تفاوتی که در شناسایی دود و حرارت و مونوکسید کربن از خود نشان می دهند، تقسیم می شوند، اما به طورکل وظیفه تمامی آن ها اعلام حریق و ارائه آلارم و گزارش به کنترل پنل مرکزی است که برای هر یک از آن‎‌ ها استانداردهای خاصی در نظر گرفته شده است، به طوری که بعضی از آن ها می توانند صوت و یا تصاویری را فعال کرده و یا به بررسی مسیرهایی که جریان هوا به آن منطقه وارد یا خارج می شود، بپردازند. 

انواع دیتکتور از نظر نوع عملکرد

دتکتورهایی که نام بردیم هر یک برای محیط و یا متراژهای خاصی کاربرد دارند که ما در ممطالب بعدی به معرفی انواع دتکتور و بررسی ساختار و عملکرد آن ها خواهیم پرداخت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *